vegetarisch dieet

Vegetarisch dieet bij Health Advies Breda

Beperkt een vegetarische leefstijl jou om doelen te behalen?

Bij Health Advies Breda kunnen wij jou helpen met een volledig vegan of vegetarisch dieet. Deze is service is, net zoals voor al onze andere klanten, helemaal gratis.

Wil je graag je vetpercentage verlagen, spiermassa opbouwen of gewoon een gezondere leefstijl?
Dit is ook mogelijk voor mensen die geen dierlijke producten eten. Wij vertellen je graag hoe je dit kunt bereiken.

  • Vegetarisch dieet 
    Vegetarisch of veganistisch dieet wordt steeds populairder. Deze leefstijl draagt bij aan onder andere een beter milieu en een beter welzijn van dieren. Ook voor de gezondheid is minder vlees eten bevorderlijk. Daarom is het voor veel mensen een verstandige keuze om vegetarisch/veganistisch te gaan eten. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om eens wat vaker voor een plantaardige optie te gaan in plaats van de dierlijke, hiermee is de eerste stap al gezet!
  • Eiwitten als bouwstofvegetarisch en veganistisch dieet
    Eiwitten zijn belangrijke stoffen die het lichaam nodig heeft als bouwstof. Door de verschillende aminozuren herstelt het lichaam beter. Er bestaan twintig verschillende aminozuren. Het lichaam kan twaalf van deze aminozuren zelf maken. De andere acht halen we uit voeding, de essentiële aminozuren.Plantaardige bronnen zouden minder ‘compleet’ zijn dan de aminozuren uit dierlijke bronnen. Toch is het zo dat je alle essentiële eiwitten ook uit plantaardig voedsel kunt halen. Daarnaast is het ook belangrijk dat je genoeg ijzer en vitamine B12 binnen krijgt. B12 wordt vaak in vleesvervangers gestopt. Maar ook eieren bevatten B12. Eet je veganistisch of eet je weinig van dit soort producten, dan is het belangrijk om B12 extra in te nemen.
  • Hoeveelheid eiwitten voor vegetariërs
    Vegetariërs en veganisten hebben meer eiwitten nodig dan iemand die vlees eet. De eiwitwaarde uit planten ligt lager dan de waarde uit dierlijk eiwit. Gemiddeld moeten mensen 1,2-1,5 keer het lichaamsgewicht eten aan eiwitten. Bij iemand met een voornamelijk plantaardig dieet komt dit neer op 1,5 – 1,8 keer het lichaamsgewicht aan eiwitten. Voor iedereen is het belangrijk om af te wisselen in eiwitbronnen. In elk voedingsmiddel zitten andere profielen van aminozuren. Voor een volledig aminoprofiel is afwisseling dus genoodzaakt. Goede vervangers voor vlees hoeven niet moeilijk te zijn. Veel producten bevatten van nature al meer eiwit.
  • Vegetarische opties:
    magere kwark
    eieren
    Hüttenkäse
  • Veganistisch opties:
    linzen, kikkererwten, peulvruchten
    soja
    noten
    hummus

Wil je al langer naar een vegetarische of veganistisch leefstijl maar twijfel je bijvoorbeeld over het behalen van je eiwitten of weet je niet wat goede vervangers zijn? Of ben je al vegetariër/veganist en behaal je jouw doelen niet? Kom een keer langs dan gaan we er samen mee aan de slag of neem contact met ons op!

Related Post
Afvallen ? Gratis voedings- en trainingsadvies bij Health Advies Breda!
Een gratis diëtist in Breda
Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *